Με τον όρο κατάσταση ανάγκης νοείται η κατάσταση αυτή , χαρακτηριστικό γνώρισμα της οποίας είναι η χρησιμοποίηση των
ενόπλων δυνάμεων για την επίτευξη σκοπών , πέραν της συνήθους αποστολής τους , που είναι η προάσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας, της εθνικής ακεραιότητας και της εθνικής κυριαρχίας.
Σημαντικότατη κατάσταση ανάγκης , μετά τον πόλεμο , είναι η κατάσταση πολιορκίας ,παράλληλα με την οποία προβλέπονται και μία σειρά ενδιάμεσων καταστάσεων ανάγκης .
Α. Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑΣ
Την κατάσταση πολιορκίας προβλέπει το άρθρο 48 του Συντάγματος , έπειτα από την αναθεώρηση του από την ΣΤ΄
Αναθεωρητική Βουλή . Οι λόγοι που επιτρέπουν την κατάσταση πολιορκίας είναι οι εξής : ο πόλεμος , η επιστράτευση εξαιτίας
εξωτερικών κινδύνων , η άμεση απειλή της εθνικής ασφάλειας και η εκδήλωση ενόπλου κινήματος για την ανατροπή του δημοκρατικού πολιτεύματος .
Πρώτον , η εθνική ασφάλεια , η οποία αποτελεί αόριστη νομική έννοια , και της οποίας ο πυρήνας συνάπτεται με την υπόσταση του κράτους στις εξωτερικές σχέσεις . Και δεύτερον , η άμεση απειλή , της οποίας η αντικειμενική εκτίμηση του αν συντρέχει , δεν είναι δυνατή . Τέλος , για την εκδήλωση ενόπλου κινήματος για την ανατροπή του δημοκρατικού πολιτεύματος , σύμφωνα με τον συντακτικό νομοθέτη , θα πρέπει το ένοπλο κίνημα να έχει εκδηλωθεί ή τουλάχιστον να έχει γίνει απόπειρα/
Συμπερασματικά , κατά τον συνταγματολόγο Κ. Αλιβιζάτο και στις τέσσερεις αυτές περιπτώσεις οι ένοπλες δυνάμεις βρίσκονται στο επίκεντρο της σχετικής τυπολογίας : είτε ως ενεργός πρωταγωνιστής των εξελίξεων , είτε ως αποτρεπτική δύναμη εναντίον ξένων επιβουλών , είτε τέλος ως πιθανός στόχος ή και πηγή απειλών , που ενδέχεται να εκδηλωθούν και στο εσωτερικό της χώρας , το στράτευμα αναδεικνύεται σε παράγοντα του οποίου η συγκρότηση και η δράση αποτελούν το πρωταρχικό αντικείμενο των εξωτερικών μέτρων του άρθρου 4823 .
Β. ΕΝΔΙΑΜΕΣΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΑΝΑΓΚΗΣ
Ως «ενδιάμεσες» καταστάσεις ανάγκης νοούνται οι καταστάσεις αυτές κατά τις οποίες οι ένοπλες δυνάμεις , χωρίς να αναλαμβάνουν αρμοδιότητες των πολιτικών αρχών στην ίδια έκταση που τους επιτρέπεται όταν κηρυχθεί η κατάσταση πολιορκίας , χρησιμοποιούνται παρά ταύτα για την διεκπεραίωση αποστολών που , υπό συνθήκες ομαλότητας , εμπίπτουν κατ΄ αρχήν στην δικαιοδοσία των σωμάτων ασφαλείας . Για παράδειγμα , αν η διαθέσιμη αστυνομική αρχή δεν επαρκεί , ο κανονισμός «της εν ταις πόλεσι και φρουρίοις υπηρεσίας» ,που ισχύει , προβλέπει την δυνατότητα χρησιμοποίησης και στρατευμάτων και συγκεκριμένα «πεζοπόρων τμημάτων» , «μεταφορικών μέσων πάσης φύσεως» , « ειδικών οχημάτων περισυλλογής» ή και «συνδυασμό τούτων»
Η κατάσταση στο Ανατολικό Αιγαίο είναι τραγική: Περισσότεροι από 10.000 πρόσφυγες και λάθρο μπήκαν από την Παρασκευή μέχρι σήμερα και το ΝΑΤΟ, απλά ... αρμενίζει.
Οι τουριστικές προκρατήσεις στη Λέσβο είναι μειωμένες κατά 90% σε σχέση με πέρυσι, στη Χίο η μείωση φτάνει το 60%, στη Σάμο το 40% και στην Κω το 36%.
Ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Λέσβου, Περικλής Αντωνίου περιέγραψε με τα μελανότερα χρώματα τις προβλέψεις για τη φετινή τουριστική σεζόν. Μιλώντας στην «Καθημερινή» εκτίμησε ότι ο αριθμός πρόσεγγισης κρουαζιεροπλοίων ενδέχεται να είναι και μονοψήφιος, η πτώση της κίνησης τουριστών από την Τουρκία ενδέχεται να φθάσει το 50%, ενώ η πτώση από κάποιες αγορές στο νησί φθάνει και το 90%.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων προορισμού, ανέφερε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία η φετινή τουριστική χρονιά στην Χίο προδιαγράφεται ως η χειρότερη των τελευταίων 40 χρόνων.
Στην Κω η μέση πτώση των κρατήσεων είναι στο 36% , ενώ η πτώση από την Γερμανία φτάνει στο 19%, την Βρετανία στο 17%, τη Σκανδιναβία στο 35%, την Ολλανδία στο 42% και την Πολωνία στο 65%.
Ωστόσο, μειώσεις κρατήσεων καταγράφονται και στην ηπειρωτική Ελλάδα, όπως για παράδειγμα στη Χαλκιδική, ενώ έχουν καταγράφει και ακυρώσεις πτήσεων από τουρίστες που θέλουν να έλθουν στην Ελλάδα για να κάνουν κρουαζιέρα.
Το νέο σκηνικό που δημιουργείται επιφυλάσσει άμεσους κινδύνους για την ελληνική οικονομία, αφού κατά το 2015, ο τουρισμός είχε συμβολή έως και 25% στο ΑΕΠ.